تست بارداری با قند برای تشخیص ساده حاملگی

قند

تست بارداری با قند یک روش آسان و ساده است که به سادگی بارداری را مشخص می کند. این روش از قدیم برای تست بارداری استفاده می شود. از زمان شروع بارداری هورمونی تحت عنوان HCG به تدریج زیاد می شود. تست بارداری با قند از طریق واکنش قند با ادراری که در آن هورمون بارداری یا همان HCG وجود دارد می تواند نتیجه بارداری را مشخص کند. اگر دوست دارید بدانید که آیا قدم نورسیده ای در راه است یا نه می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. تست های پزشکی و سنتی می توانند به شما در یافتن پاسخ کمک کنند. در زمان های دور که تستهای خانگی پیشرفته نبود مردم از روش های ساده ای برای پی بردن به بارداری استفاده می کردند. روش هایی که گاه جواب می داد و گاه هم اشتباه می کرد. تست بارداری با قند یکی از این روش هاست. در این مطلب می خواهیم شما را با این روش قدیمی آشنا کنیم.

مراحل تست بارداری با قند

برای این کار در یک لیوان یکبار مصرف ادرار کنید. سپس چند حبه قند به نمونه ادرار اضافه کنید. اگر قند به سرعت در ادرار حل شود یعنی بارداری اتفاق نیفتاده و نتیجه منفی است. اگر قند به صورت توده و گوله گوله در بیاید یعنی هورمون بارداری در ادرار وجود دارد و مانع از حل شدن قند می شود. بنابراین حل نشدن قند و توده ای شدن آن به معنی بارداری است. به صورت دیگری نیز می توانید واکنش را بررسی کنید. قند را در یک ظرف بگذارید. سپس با قاشق یا قطره چکان از نمونه ادرار بردارید و روی قندها بریزید. در ادامه تصویری از تغییر قند قرار داده ایم. در این آزمایش تست بارداری با قند نتیجه مثبت را اعلام می کند. چرا که قندها گوله گوله شده اند.

نکته: بهترین زمان برای انجام این آزمایش چند روز بعد از موعد مقرر بارداری است. بدیهی است که انجام آزمایش در پیش از این زمان نمی تواند نتیجه دقیقی را گزارش کند. چرا که حتی اگر بارداری هم اتفاق افتاده باشد هنوز هورمون HCG آن قدر بالا نرفته است. پس برای تست بارداری با قند اجازه بدهید تا از روز مقرر پریودی رد شود.

عکس تست بارداری با قند

چالش تفسیر آزمایش

تست بارداری با قند بارداری را از طریق ادرار تشخیص می دهد. در واقع واکنشی که کریستالهای قند در برابر هورمون اچ سی جی که همان هورمون بارداری است باردار بودن را لو می دهد. اما تفسیر این آزمایش گاهی چالش برانگیز می شود. به صورتی که نمی توان به سادگی تشخیص داد که نتیجه مثبت و یا منفی است. به طور مثال دمای بدن ما بر دمای ادرار تاثیر می گذارد. پس ممکن است سردتر و یا گرمتر بودن ادرار در نحوه حل شدن قند تاثیر بگذارد. همچنین این که قند به چه صورتی ساخته شده است و چسبندگی آن چقدر است نیز آزمایش را کمی چالش برانگیز می کند. بنابراین اگر به دنبال روشی هستید که بسبار دقیق باشد و اشتباه نداشته باشد بهتر است به جای روش هاس سنتی از بی بی چک ها و یا تست های پزشکی دیگر استفاده کنید.

این آزمایش را صبح انجام دهیم یا عصر

هر آزمایشی وقتی دارد. هر دارویی زمانی دارد. شاید برایتان سوال شده باشد که چرا این تیتر را مطرح کردیم. اصلا مگر فرقی می کند که تست را در صبح یا عصر انجام دهیم. باید بگوییم بله فرق می کند! در طول روز نوشیدنی هایی مثل آب و چای می نوشیم و باعث تغییر غلظت ادرار می شوند. حتماً دیده اید که ادرار صبح نسبت به دیگر ساعات روز پررنگ تر است. ممکن است ادرار در ساعات ظهر و… کمرنگ تر باشد و یا حتی بی رنگ به نظر بیاید. اما ادرار اول صبح زردتر است. به همین خاطر توصیه می شود که تست بارداری با قند و دیگر تست های بارداری در صبح و با اولین ادرار پس از بیدار شدن از خواب انجام شود. بنابراین انجام این روش در ساعات وسطی روز که مایعات استفاده کنید می تواند پیدا کردن جواب را سخت تر کند.

تست بارداری با قند

آیا پزشک تست بارداری با قند را قبول دارد؟

اگر به پزشک خود بگویید که به خاطر مثبت بودن تست بارداری با قند می گویید باردار هستید شاید تعجب کند. پزشکان توصیه می کنند پس از مثبت شدن بی بی چک و یا آزمایش خون چنین حرفی بزنید. چرا که بسیاری از این آزمایشات از نظر پزشکی تایید نمی شوند و یا دقت کافی را ندارند.

یک تست مشابه با نمک

بیایید بررسی کنیم و ببینیم این آزمایش خانگی چطور کار می کند. تست بارداری با قند نگاه می کند به این که آیا قند به خوبی در ادرار حل می شود یا نه. حال چطور می فهمد که شما باردار هستید. وجود هورمون بارداری یا اچ سی جی در ادرار باعث می شود که قند حل نشود و توده ای شود. تست دیگری هم وجود دارد که به جای قند از نمک در آن استفاده می شود. در تست بارداری با نمک نیز حل شدن یا نشدن نمک در ادرار و یا توده ای شدن یا نشدن آن پس از ریختن ادرار بر روی آن بررسی می شود.

تست بارداری با قند روز چندم جواب می دهد؟

برای این که هورمون بارداری در ادرار به اندازه ای که تشخیص داده شود برسد باید از لقاح مدتی گذشته باشد. معمولا پس از دو هفته از لقاح و یا چند روز تاخیر در موعد پریودی این هورمون در ادرار زیاد می شود. تست بارداری با قند و دیگر روش هایی که بارداری را از روی ادرار تشخیص می دهند نیاز به این تاخیر در پریود دارند. پس بهتر است تا موعد پریودتان صبر کنید. اگر چند روزی گذشت و متوجه شدید که پریود نشدید می توانید از هر کدام از روش های تست خانگی برای تشخیص بارداری استفاده کنید.

تست بارداری با قند

آیا جواب گرفتن از این آزمایش تضمینی است؟

دقت کنید که حتی جواب گرفتن از بی بی چک های داروخانه ای نیز گاهی سخت می شود. خیلی اوقات با یک بی بی چک مشکوک رو به رو می شوید و باید دوباره آزمایش را تکرار کنید. چطور می شود یک آزمایش خانگی ساده بتواند ادعا کند که با دقت بالا به شما می گوید که باردارید یا خیر. دقیق ترین آزمایشی که برای تشخیص بارداری وجود دارد آزمایش خون است. اما تست های داروخانه ای نیز دقت خوبی دارند و تا 99.8 درصد موارد می تواند با دقت خوبی بارداری را مشخص کنند. این آزمایش یک آزمایش قدیمی خانگی است که بسیاری از خانم ها در زمانی که تست های حرفه ای ساخته نشده بودند از آن استفاده می کردند.

آیا ممکن است تست بارداری با قند منفی شود اما باردار باشم؟

اول از این که توضیحی در این باره به شما بدهیم باید بگوییم اگر دیدن هر نتیجه منفی باعث ناراحتی شما می شود هرگز تست های خانگی را انجام ندهید. چالش خواندن جواب این آزمایش ها بالاست. در صورتی که نتوانید جواب واضحی بگیرید ممکن است امیدتان را از دست بدهید. همان طور که گفتیم گاهی دیدن نتیجه مشخص از تست های ساده خانگی سخت است. تست بارداری با قند نیز چنین است. ممکن است نتیجه آزمایش جوری باشد که فکر کنید باردار نیستید در صورتی که باردار باشید. میزان هورمون های شما ممکن است باعث شده باشد که جواب چنین شود. باید گفت که بله ممکن است این آزمایش به شما نتیجه منفی را نشان دهد اما باردار باشید. این در مورد تست های داروخانه ای نیز هست. گاهی هورمون بارداری کم است و حتی بی بی چک می زنید و خیلی قطعی به شما جوابی نمی دهد. این آزمایش که جای خود دارد.

تست بارداری با قند

چرا تست بارداری با قند مثبت شد اما آزمایشم منفی بود؟

اگر دمای ادرار شما پایین باشد ممکن است مانع از حل شدن سریع قند شود و گمان کنید که باردار هستید. همان طور که گفتیم ممکن است این آزمایش در شرایط خاصی مانع از نتیجه گرفتن دقیق شود. پس بهتر است برای اطمینان بیشتر از تست های داروخانه ای و پزشکی استفاده کنید. آزمایش های خانگی به خصوص آزمایشی مثل تست بارداری با قند خیلی ابتدایی و ساده است. به همین خاطر جواب آن آنقدر نمی توان ما را مطمئن کند. این آزمایش را به صورت تفریحی انجام دهید. می توانید نظرتان را در مورد این آزمایش و این که آیا جوابتان درست بوده است در پایین این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این آزمایش از نظر پزشکی تایید می شود؟

بررسی دقیقی در مورد تست بارداری با قند از نظر پزشکی انجام نشده است. اما آزمایش ها و تحقیقات پزشکی تایید می کنند که هورمورن بارداری در ادرار باعث می شود واکنش متفاوتی با مواد مختلف داشته باشد. تغییر غلظت ادرار و وجود ماده ای مثل هورمون اچ سی جی ممکن است مانع از حل شدن قند و گلوله شدنش شود. البته این در صورتی است که میزان این هورمون بسیار بالا رفته باشد. برخی افراد از این آزمایش جواب گرفته اند و برخی نیز جواب درستی نگرفته اند. پس برای این که مطمئن شوید باردار هستید یا خیر بهتر است فقط روی جواب تست های داروخانه ای و یا جواب آزمایش خون حساب کنید.

تو بارداری قبلیم با قند آزمایش کردم و مثبت شد درست هم بود اما این بار جواب نگرفتم چرا؟

نه تنها بارداری خانم های مختلف با هم متفاوت است بلکه بارداری های متعدد یک خانم نیز با هم فرق بسیار دارد. منظور ما از همه نظر است. چه از نظر هورمونی و چه از جهات دیگر. توجه کنید که سن یک خانم در دو بارداری فرق دارد. همچنین ممکن است برای یک بارداری لقاح زود انجام شده باشد و برای بارداری بعدی لقاح دیر انجام شده باشد. بدیهی است که در بارداری که لقاح زود انجام شده پس از تاخیر کمی از پریود نیز هورمون بارداری بسیار بیشتر شده است. پس راحت تر و سریع تر می شود بارداری را مشخص کرد. به همین خاطر تست های خانگی ممکن است گاهی به شما جواب سریع و درست بدهند و گاهی جواب ندهند. این که تست بارداری با قند مثبت شده و باردار بوده اید و در بارداری دیگر جواب با واقعیت یکی نبوده است نیز به دلیل همین تفاوت در لقاح و مسائل هورمونی است.

عکس آموزش تست بارداری با قند

انجام تست بارداری با قند با وجود چالش هایش توصیه می شود؟

تمامی توضیحات لازم را در مورد این موضوع و این آزمایش خانگی ارائه کردیم. حال انتخاب با شماست و می توانید آن را انجام بدهید یا خیر. اما به عنوان نویسنده این مطلب توصیه می کنم که این آزمایش های ساده را تنها به صورت تفریحی انجام دهید. روی جواب آن ها (چه مثبت و چه منفی) حساب زیادی باز نکنید. از جواب منفی ناامید نشوید و صبر کنید تا موعد پریودی برسد و اگر تاخیر داشتید تست داروخانه ای بدهید. اگر هم جواب مثبت بود باز هم بیخود و بی جهت امیدوار نشوید. اگر باردار نباشید احساس بدی به شما دست خواهد داد. تست بارداری با قند یک تست قدیمی بسیار ساده است. این جور تست ها گاهی جواب می دهند و گاهی هم جواب نمی دهند. به همین خاطر هرگز نمی شود با قاطعیت گفت جوابشان درست است.

چند درصد احتمال دارد از این آزمایش جواب بگیریم

همان طور که گفتیم تحقیق رسمی در مورد تست بارداری با قند انجام نشده است. اما به صورت جسته و گریخته نظراتی در مورد این آزمایش در وبسایت های مختلف دیده می شود. از آنجایی که افرادی که نظراتشان را می نویسند همیشه افراد ناراضی هستند و کمتر پیش می آیند که افراد راضی اظهار نظر کنند نمی توان نتیجه ای گرفت. شاید بتوان گفت اگر همه چیز درست انجام شود (مراحل و زمان آزمایش و خواندن) حدود 30 درصد احتمال دارد بتوانید از این آزمایش جواب بگیرید. این عدد با توجه به نظراتی بود که در چند وقت گذشته مورد بررسی قرار گرفت. شاید تحقیقات رسمی در آینده عدد دیگری را اعلام نماید.

تست بارداری با قند تصویری جالب از آزمایشات ساده

این آزمایش سال ها پیش ابداع شده است. و می توان آن را تصویری قدیمی از تست های خانگی دانست. در زمان های دور مردم متوجه شدند که در زمان بارداری ادرار خانم ها تغییر می کند. تشخیص دادند که ماده ای در ادرار خانم های باردار هست که در ادرار دیگر خانم ها یافت نمی شود. سال ها بعد این ماده بتا اچ سی جی نام گرفت. تست های امروزی این ماده را تشخیص می دهند و از طریق آن بارداری را اعلام می نمایند.

دخول انجام نشده اما با قند که آزمایش میکنم مثبت میشه یعنی چی

امکان بارداری بدون دخول تقریبا صفر است. این که در برخی وبسایت ها نوشته می شود شاید بدون دخول عمیق و سطحی باردار شوید یک چیز محال است. اگر درست در روز تخمک گذاری باشد و مایع آزاد زن ترشح شده باشد و منی روی آن بریزد چیزی در حد چند هزارم درصد ممکن است بارداری پیش بیاید. بهتر است به جای تستهای خانگی از روش های پزشکی استفاده کنید. از بی بی چک و یا آزمایش خون برای جوابدهی مطمئن به چنین سوالی استفاده کنید.

دقت تست بارداری با قند با توجه به جنسیت متفاوت است؟

خیر. مثبت یا منفی شدن چنین آزمایش هایی هرگز نمی تواند به معنای این باشد که جنسیت فرزند شما دختر یا پسر است. حتی بی بی چک مثبت نیز فقط می گوید شما باردار هستید و هرگز نمی گوید جنسیت بچه چیست.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا