خواص ریشه گل قاصدک + آشنایی با این گیاه

ریشه گل قاصدک

در این مطلب می خواهیم در مورد یکی از گیاهان دارویی صحبت کنیم. گل قاصدک یک گل وحشی است که به صورت خودرو در بسیاری جاها می روید. گلی زرد رنگ که به سرعت نیز رشد می کند. پس از مدتی هم خشک می شود و به هوا می رود. شاید به خاطر داشته باشید که در زمان کودکی با فوت کردن قاصدک آرزویی می کردیم و آن را فوت می کردیم. همین کار ساده به تکثیر این گل زیبا کمک می کند. بسیاری مواقع از کنار این گیاه به سادگی رد شده ایم. بدون این که بدانیم چقدر پر خاصیت است. خواص ریشه گل قاصدک باعث شده تا پزشکان و طبیبان طب سنتی به آن توجهی ویژه نشان دهند. در این مطلب با خواص ریشه گل قاصدک بیشتر آشنا خواهیم شد.

خواص ریشه گل قاصدک

در بسیاری از عطاری ها ریشه گل قاصدک به عنوان دارو فروخته می شود. با چیدن این گل و جدا کردن ریشه می توانند به راحتی یک داروی فوق العاده به دست آورند. دارویی که می تواند در درمان بسیاری موارد کمک کننده باشد. ریشه گل قاصدک کمی تلخ است. از نظر طعم کمی شبیه به عرق کاسنی می باشد. برخی از خواص ریشه گل قاصدک به شرح زیر است:

درمان جوش و آکنه و اگزما و بسیاری مشکلات پوستی

از ریشه گل قاصدک به عنوان یک داروی پوستی خیلی تاثیر گذار استفاده می شود. از خواص ریشه گل قاصدک می توان به درمان مشکلات پوستی اشاره کرد. این ریشه دارویی می تواند جوش و آکنه های پوستی را از بین ببرد. همچنین برای درمان اگزما نیز کاربرد دارد.

برای استفاده به این منظور ریشه گل قاصدک پودر می شود. سپس با کمی آب و یا گلاب مخلوط می شود. تا جایی که به صورت خمیری شکل در بیاید. سپس این خمیر بر روی جوش و آکنه و یا اگزما گذاشته می شود.

ریشه گل قاصدک

خواص ریشه گل قاصدک برای درمان سرطان

تحقیقات علمی تایید می کنند که ریشه گل قاصدک می تواند رشد سلول های سرطانی را به خوبی متوقف کند. این موضوع چند سال پیش از طریق یک تحقیق علمی به اثبات رسیده است.  این کار را با وادار کردن آپوپتوز، (مرگ برنامه ریزی شده سلولی) به سلول های سرطانی انجام می دهد.آپوپتوز بر روی تمام سلول های بدن تاثیر می گذارد و اجازه می دهد سلول های قدیمی با سلول های جدید جایگزین شوند. در حالی که در بیماری سرطان، آپوپتوز متوقف می شود و به سلول های تومور اجازه می دهد بدون هیچ مانعی رشد کنند. از مهم ترین و جالب ترین خواص ریشه گل قاصدک می توان به همین موضوع تاثیرش در پیشروی سرطان و درمان آن اشاره کرد.

پاکسازی کبد

از دیگر خواص ریشه گل قاصدک می توان به پاکسازی کبد اشاره کرد. این موضوع نیز از نظر علمی به اثبات رسیده است. حال می دانیم که دیگر نباید از کنار گیاه ساده قاصدک که در بسیاری جاها دیده می شود ساده گذر کرد.

طرز مصرف ریشه گل قاصدک

  • ریشه قاصدک تازه: روزانه 2 تا 8 گرم
  • پودر ریشه قاصدک: 3 تا 4 گرم مخلوط با 150 میلی لیتر آب گرم
  • دمنوش چای قاصدک: 1 قاشق غذاخوری ریشه خرد شده مخلوط شده با 150 میلی لیتر آب گرم و به مدت 20 دقیقه جوشانده شود.
  • عصاره ریشه تازه: روزانه 1 تا 2 قاشق غذاخوری
  • عصاره قاصدک خشک: روزانه 0.75 تا 1.0 گرم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا