معنی اسم پرنسا در ثبت احوال و معنی پرنسا در کتب لغت

معنی اسم پرنسا

معنی اسم پرنسا چیست و چرا این قدر مورد توجه قرار گرفته است. معنی اسم پرنسا را به صورت ریشه ای خواهیم دانست. همچنین دقیق ترین معانی را از کتب لغت و فرهنگنامه ها معرفی می کنیم.

در مورد معنی اسم پرنسا و تلفظ درستش بدانید

پَرَنسا یعنی Paransa درست ترین مدل تلفظ این اسم است. پَرَن در فارسی یعنی ستاره پروین. این نام نیز یعنی به مانند ستاره پروین. پس تا اینجا دانستیم کسانی که این نام را به معنوان نامی فارسی می گذارند بیشترشان اشتباه تلفظش می کنند! این نام ایرانی است و هیچ ربطی به واژه انگلیسی پرنسس ندارد. اما آن قدر ایرانی ها این نام را به صورت انگلیسی ترجمه کرده اند که پوگل نیز پرنسا را Princess ترجمه می کند. در صورتی که پیش تر به صورت Prensa ترجمه می شد. اما بد نیست به عواقب کار خود فکر کنیم و سعی کنیم هر نامی را هم درست بنویسیم و هم درست ترجمه کنیم. معنی پرنسا همان طور که گفتیم مانند ستاره پروین و لطیف و زیباست. تلفظش هم پَرَنسا است. پس با تلفظ اشتباه باعث نشویم نامی به اشتباه جیا بیفتد. همچنین به جای ترویج فرهنگ فارسی نامی اصیل را به انگلیسی ها نسبت ندهیم. آن هم نامی به این اندازه زیبا و کهن.

معنی اسم پرنسا

معنی پرنسا در ثبت احوال

پَرَن = پروین (ستاره)، دیبای منقش و لطیف، پرنیان، پارچه ابریشمی + سا (پسوند شباهت))

همان طور که می بینید ثبت احوال نیز معنی اسم پرنسا را به پَرَن نسبت داده است. یعنی این نام ایرانی است و باید با فتحه تلفظ شود نه کسره. اگر بخواهیم آن را با فتحه تلفظ کنیم این نام کمی عجیب می شود. یک نکلمه انگلیسی به اسم پرنس چطور می شود در کنار یک پس وند تشبیه کاملا ایرانی مثل “سا” قرار بگیرد و بشود مانند پرنسس. شاید این را هم بتوان شاهکار ایرانی ها در خراب کردن نام ایرانی و ترجیح دادن نسبت آن به نام های انگلیسی دانست.

محبوبیت فراوان به خصوص از دهه 90 شمسی

این نام جزو نام های قدیمی است. اما وقتی به آمار ثبت احوال نگاه می کنیم می بینیم که از اواسط دهه 90 فراوانی اسم پرنسا بسیار شده است. گویی که به یکباره هجومی از افرادی که این نام را انتخاب کرده اند را شاهد بوده ایم. معنی اسم پرنسا و زیبایی آن باعث محبوبیتش شده است. اما جالب است که به یکباره این نام دخترانه این قدر رایج شده است. 

نامی شیک با تلفظ آسان

در مورد معنی پرنسا صحبت کردیم و دانستیم که معنی زیبایش چقدر باعث محبوبیتش شده است. اما این نام فقط به دلیل معنایش نیست که طرفدار دارد. تلفظ بسیار آسان این اسم زیبا باعث شده که خیلی ها دوستش داشته باشند. نامی که به آسانی در دهان می چرخد. بر خلاف بسیاری از اسامی این اسم خیلی راحت تلفظ می شود. نامی زیبا و شیک و خوش معنی که همه ویژگی های یک اسم دوست داشتنی را در خودش دارد.

کاملا ایرانی و با اصل و نصب

مردمان هر کشوری بیشتر دوست دارند از نام های اصیل کشورشان برای فرزندان استفاده کنند. البته که نامهای مذهبی نیز مقبولیت و طرفدار خاص خودشان را دارند. معنی پرنسا که همچون ستاره پروین معنا شده و اصل و نصب ایرانی اش آن را دوست داشتنی تر کرده است. چقدر خوب است که اسامی ایرانی از بین نروند و همیشه مورد استفاده قرار بگیرند. 

خوش آهنگ و خوش آوا

برخی از کلمات و برخی از اسامی آهنگی دلنشین دارند. آهنگی که بر دل می نشیند و حسی خوش ایجاد می کند. در مورد اسامی این موضوع ایجاد زیبایی می کند. اسامی که چنین ویژگی هایی دارند از محبوبیت فراوانی برخوردار هستند. “پرنسا” از اسامی دخترانه ای است که به خاطر آهنگ و آوای زیبا محبوبیت بسیار دارد. و همین موضوع باعث شده تا بسیار مورد توجه قرار بگیرد. در سال های اخیر توجه خانواده ها به اسامی زیبا، شیک و خوش آهنگ بیشتر شده است. و به همین خاطر هم نام زیبا و خوش آهنگ “پرنسا” نسبت به سالهای گذشته بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

نامی که هرگز قدیمی نمی شود

این نام اصل ایرانی به خاطر آوای خوش، حروف خوش صدایش، دوبخشی بودنش و معنای عالی هرگز قدیمی نمی شود. اگر می خواهید اسمی برای دخترتان بگذارید که هرگز قدیمی نشود اسم “پرنسا” یک انتخاب فوق العاده است. این اسم زیبا همیشه تازگی دارد. معنی اسم پرنسا که لطیف و مانند ستاره پروین است نیز بر این جذابیت و تازگی می افزاید.

اسمهایی که پرنسا می آیند؟

گذاشتن اسم فرزند دوم نیز چالش های خاص خودش را دارد. می خواهید اسمی تازه و عالی بگذارید که معنای خوبی داشته باشد. و در کنار همه این ها به نام فرزند اول هم بیاید. اگر اسم دخترتان را پرنسا گذاشته اید اسمهای زیر شاید برای فرزند دوم بد نباشد:

اسم دختر که به پرنسا می آید: پریسا، آتوسا، السا، درسا، آنیسا، پریا، نیلسا، نورسا

اسم پسر که به پرنسا می آید: پویا، پارسا، هیرسا، پاکان، پدرام


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا