معنی اسم مینا + معنی مینا در فرهنگ های لغت

معنی اسم مینا چیست

معنی اسم مینا چیست و در کتب مختلف معنی مینا را چه می دانند. می خواهیم به صورت کامل بررسی کنیم که این نام دخترانه زیبا چه معنایی دارد.

معنی اسم مینا در ثبت احوال

ثبت احوال کامل ترین و درست ترین معنی را از هر اسمی بیان می کند. معنی مینا در ثبت احوال موارد متعددی آورده شده است.

  • پرنده ای سخنگو که می تواند صداهای مختلف را تقلید کند. به این پرنده مرغ مینا گفته می شود.
  • گیاهی با گل های زیبا، گل مینا
  • نوعی شیشه رنگی
  • نوعی ظرف و پیاله نوشیدنی
  • کیمیا و کمیاب
  • لایه خارجی دندان
معنی مینا چیست

معنی مینا در فرهنگ معین

آبگینه، شیشه شراب و ظرفی برای نوشیدنی. لعابی آبی رنگ که با آن نقره و طلا را نقاشی می کنند و روی آن طرح می کشند. سطح خارجی و لایه بیرونی دندان. پرنده ای از راسته سبک بالان با پرهای قهوه ای و سیاه. نام گلی زیبا.

مینا در فرهنگ عمید

  • شیشه رنگی به ویژه سبز برای ساختن ظروف.
  • لعابی برای تزئین ظرف های طلا و نقره.
  • پوسته سفید رنگی که روی دندان است.
  • پرنده ای با پرهای رنگارنگ که حتی صدای انسان را تقلید می کند.
  • گل مینا.
  • جام شراب و ظرف های شراب.
معنی اسم مینا

مینا در فرهنگ فارسی

(اسم) ماده ایست از لعاب شیشه‌ای حاجب ماورائ یا شفاف که آن را روی کاشی و فلزات برای نقش و نگار بکار برند. توضیح: ترکیبی است از لاجورد و طلا و غیره که در کوره می‌برند و شفاف مثل شیشه کبود رنگ بیرون میاید.

فلزی که با رنگ‌های لعابدارمخصوص نقاشی و تزیین شده و این رنگ‌ها بر روی آن در درجات بسیار زیاد حرارت ثابت گردیده باشد.

آبگینه الوان که درمرصع کاری‌ها بکار برند.

آبگینه، شیشه شراب، ساغرمینایی، گیاهی است زینتی از تیره مرکبان که یکساله است و بوته‌اش ممکنست به ارتفاع ۱ تا ۲ متر نیز برسد. در حدود ۲٠٠ گونه دارد که اکثر دارای گل‌های سفید رنگ یا آبی هستند و آن معمولا بوسیله تخم کشت می‌شود.

پرنده ای ست از راسته سبک بالان و از گروه سارها که جثه‌اش به اندازه یک ساراست و مخصوص قاره آمریکا (خصوصامکزیک) می‌باشد. در حدود ۴٠ گونه از این پرنده شناخته شده است. پرهایش بالوان مختلف ( سیاه و قهوه‌ای سیر و قهوه‌ای روشن) می‌باشد. منقارش زرد و پاها و حلقه دور چشم‌هایش نیز زرد رنگند. از خصایص این پرنده آن‌ست که به آسانی می‌تواند صوت سایر پرندگان یا حیوانات دیگر و از جمله انسان را تقلید کند و حتی صدای تیک تاک ساعت و زنگ تلفن و زنگ اخبار را به خوبی تقلید نماید مرغ مقلد مرغ زیرک سار سارو صارو . توضیح: این پرنده در خراسان بسیاراست و مانند طوطی آن را نگهداری می‌کنند.

نسج سخت و براق و متراکمی که قسمت سطحی تاج دندان را باضخامتی قابل توجه پوشانده است. نسج مینا دارای اصل اکتو درمی است و در ترکیب آن ۸۹ فسفات دو کلسیم و ۴ /۵ کربنات دوکلسیم ۱ /۳ فسفات دو منیزیم و ٠ / ۹ املاح مختلف و ۳ / ۳ غضروف و ٠ / ۲ چربی وجود دارد. چنانکه ملاحظه می‌شود در ترکیب مینا بالغ ۹۶ / ۵ مواد معدنی وجود دارد و فقط در حدود ۳ / ۵ آن از مواد آلی است. به همین جهت نسج مینا دارای سختی جالب توجهی است بطوری که فقط الماس و کور ندون که بعد ازالماس از سایر کانی‌ها سخت‌تراست قادرند بر روی مینا خط بیندازند. به عبارت دیگر سختی نسج مینا در حدود ۸ می‌باشد و باتوجه به اینکه سختی شیشه در حدود ۶ است سختی مینا بهتر مشخص می‌شود. مینای دندان مانند جمیع اجسام سخت در برخورد با سنگ چخماق ایجاد جرقه می‌کند مینای دندان.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا