URL چیست و URL سایت از چه قسمت هایی تشکیل می شود؟

url چیست و از چه چیزهایی ساخته می شود

می خواهیم بدانیم URL چیست و چه معنایی دارد. و یا URL سایت چیست و از چه قسمت هایی ساخته می شود. یک اصطلاح که در دنیای وب زیاد شنیده می شود.

معنی URL چیست

این اصطلاح مخفف Uniform Resource locator است. این عبارت یعنی مکان یاب منبع یکسان و به یک آدرس اینترنتی اشاره می کند. هر صفحه وب یک URL دارد. یک وب سایت نیز URL خودش را دارد و هر صفحه نیز یک URL مجزا می گیرد که در واقع آدرس همان صفحه است.

URL سایت چیست

برای این که وارد یک وب سایت و یا یک صفحه وب شوید دو راه دارید. یا از جست و جوی گوگل استفاده می کنید و یا آدرس سایت یا صفحه را تایپ می کنید. در هر صورت وارد صفحه می شوید. به مرورگرتان نگاه کنید که الان چه آدرسی را نشان می دهد. مثلا begobepors.com که مربوط به سایت بگوبپرس است URL سایت ماست. حال هر صفحه با یک اسلش (/) جدا می شود. به این صورت می توان گفت وارد صفحه فلان از وب سایت فلان شده اید.

url چیست و url سایت چیست و از چه قسمت هایی تشکیل می شود

قست های مختلف URL چیست

URL خود از چند قسمت تشکیل می شود. این قسمت ها به این صورت هستند:

پروتکل انتقال

اگر دقت کرده باشید وب سایت ها با http یا https شروع می شوند. http پروتکل انتقال ابرمتن است. https نیز پروتکل ارتباط ایمن ابر متن است. اگر سایت شما https داشته باشد ممکن است در مرورگر به صورت یک قفل به نمایش دربیاید. به این صورت به صورت دیداری به مخاطب یا کاربر گفته می شود این صفحه وب از پروتکل ارتباط ایمن استفاده می کند.

www

اول آدرس های اینترنتی www دیده می شود. www زیر دامنه است و نشان می دهد که صفحه وب از طریق اینترنت قابل دسترس است.

دامنه

اصلی ترین قسمت URL دامنه یا دامین است. نامی که هر صاحب وب سایت آن را به صورت سالانه و یا چند ساله می خرد. مثلا begobepors دامنه سایت بگوبپرس است که در حال حاضر در آن هستید.

پسوند دامنه

قسمت آخر دامنه را پسوند دامنه می گویند. دات کام، دات نت و… چند پسوند هستند. مثلا ir پسوندی برای وب سایت های ایرانی است. و یا com. یک پسوند بین المللی است. پسوندهای دیگری چون net. یا co. و shop. نیز پسوندهای دیگر هستند.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا